Herfstsonate
Een gesprek tussen moeder en dochter, een zoektocht naar erkenning en liefde
Carly Wijs, Scarlet Tummers en Eurudike De Beul die samen Herfstsonate van Ingmar Bergman onder handen nemen? Je kan er van op aan dat dit geen ‘gewone’ bewerking van een klassieker wordt. Het moeder-dochter-epos en generatieconflict transformeert in een tragikomische bevraging van het kunstenaarschap zelf. Een donkere, hedendaagse bewerking met een hoek af.
Moeder-dochter; leraar-student; oudere actrice-jongere actrice: generatieconflicten duiken in meerdere vormen op in deze Herfstsonate. De drie actrices proberen de film naar het podium te vertalen, maar keer op keer sijpelt het echte leven door. Scarlet was op de toneelschool ook echt de studente van Carly en Eurudike. In Herfstsonate bieden ze een inkijk in wat er gebeurt met de machtsstructuren als de posities verschuiven.
“Maar waar gaat het over mij?”
Vertrekpunt is nog steeds de klassieker van Ingmar Bergman, die ook in de voorstelling een prominente plaats krijgt. De film presenteert een melancholische blik op de ouder-kindrelatie: in een gesprek dat duurt tot het ochtendgloren, met veel rode wijn en sigaretten, wordt het conflict op tafel gelegd. Bergman peilt naar de kwetsuren die ons vormen, de moeilijkheid om zich los te maken, trauma, moedermoord en de uiteindelijke vraag wie schuld treft.
Herfstsonate wordt een uiterst uniek project, vol theatraal vuurwerk van de drie topactrices die voor het eerst samen het podium delen. Achter de schermen tekent Stef Stessel voor het filmische decor, terwijl filmregisseuse Fien Troch (Kid, Home, Unspoken) optreedt als extern oog.
DISCLAIMER: Ondanks de experimentele vorm is hun intentie zeker om het verhaal van Autumn Sonate te bewaren en het tot zijn essentie terug te brengen.
Carly Wijs is een Nederlands-Schotse actrice, regisseur en auteur, afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht in 1990. Ze werkte voor NTGent, Tg STAN en hetpaleis en richtte in 2004 de structuur Exiles op. Haar stuk Wij/Zij (BRONKS, 2014) werd internationaal geprezen, met uitvoeringen in Edinburgh, Londen en Kaapstad. Ze speelde in series zoals Divorce en debuteerde als auteur met Het twijfelexperiment (2016), genomineerd voor De Bronzen Uil. Wijs is ook docent aan RITCS en P.A.R.T.S.
Eurudike De Beul combineert haar werk als zangeres, regisseuse en beeldend kunstenaar. Na haar studies biomedische wetenschappen en conservatorium begon ze bij Alain Platel (Les Ballets C de la B) en werkte later met o.a. Peeping Tom, Opera Vlaanderen en Theater Cryptic. Met Peeping Tom maakte ze iconische werken zoals Le Jardin en 31 Rue Vandenbranden. Haar stem staat centraal in experimentele voorstellingen en soundscapes, en ze werkte samen met musea en organisaties zoals KMSKA en WARP. Haar oeuvre draait rond verbondenheid, eenzaamheid en troost.
Scarlet Tummers (1990) studeerde in 2014 af aan het RITSC en werkte bij gezelschappen zoals tg STAN, Wunderbaum, KVS en Zuidpool. Haar eigen voorstellingen, waaronder A Separation en About Elly, creëerde ze onder de vleugels van tg STAN in coproductie met andere gezelschappen. Haar masterproef De Lady Macbeth uit het district Mtsensk (De Warme Winkel) werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival. Ze geeft les aan verschillende toneelscholen en is dramaturg bij [meeuw] van Olympique Dramatique, die dit najaar in première gaat.
CREDITS
- Concept Scarlet Tummers, Carly Wijs
- Spel Eurudike De Beul, Scarlet Tummers, Carly Wijs
- Extern oog Fien Troch
- Decor- en lichtontwerp Stef Stessel
- Tekst Ingmar Bergman, Scarlet Tummers, Carly Wijs
- Muziek Eurudike De Beul
- Orgel/piano Dieter van Handenhoven
- Opname/mastering Athal Melchior Vervliet
- Coproductie Antigone, KVS
- Met dank aan Haider Al Timimi, Brandon Lagaert
- Met de steun van de Vlaamse Overheid, Tax Shelter, STAN en Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in België