The Grief of Red Granny
Over de maker
Toneelhuismaker Gorges Ocloo (°1988) is een kunstenaar die zich in vele rollen en genres thuis voelt: (muziek)theater, moderne dans, performance, community arts, beeldende kunst, scenografie, composities voor theater, dans en opera… Zijn beeldtaal is multidisciplinair en magisch. Zijn voorstellingen zijn kleurrijke uitspattingen van beeld, beweging en muziek, fabels met een vaak grimmige politieke ondertoon. Voodoo, de cultuur van zijn vader, vormt voor hem de ultieme synthese tussen spelen, performance en acteren.
In mei 2022 kreeg hij de Vlaamse Cultuurprijs Ultima voor Opkomend Talent. De kennismaking met Straattheater Yawar in de wijk Nieuw-Sledderlo in Genk duwde hem als tiener in de richting van het theater. Na zijn studies aan de kunsthumaniora ging hij naar het RITCS in Brussel waar hij met grote onderscheiding afstudeerde als theaterregisseur.
Ocloo wil het zelfbedachte genre van de AfrOpera - waarin hij klassiekers uit het westers muziekrepertoire vermengt met Afrikaanse tradities - de komende jaren verder ontwikkelen, in nauwe samenwerking met het Artscape Theatre Centre in Kaapstad, Zuid-Afrika. Deze AfrOpera, ‘The Grief of Red Granny’, maakt hij met zes Zuid-Afrikaanse muzikanten en zangers. Het wordt het eerste deel van een tweeluik over individuele en collectieve rouw.
Over de voorstelling
Eerst en vooral: liever luisteren of kijken dan lezen?
- Beluister de korte inhoud - zoals hieronder volgt - door een verteller via deze link. 👂
- Of bekijk een introductie in gebarentaal door een tolk via deze link. 👀
17 februari 1934. Koning Albert beklimt de Rocher du Bon Dieu in Marche-les-Dames en verongelukt. Terwijl naar verluidt twee miljoen Belgen de begrafenisstoet bijwonen, mag koningin Elisabeth volgens het protocol zelfs niet aanwezig zijn op de begrafenis van haar man.
Deze gebeurtenis staat model voor het verdriet van duizenden die niet kunnen rouwen zoals zij het willen.
In ‘The Grief of Red Granny’ maken we een emotionele reis door het hart van een vrouw, losjes geïnspireerd op koningin Elisabeth en op de oma van Gorges (twee Red Grannies) en geportretteerd door actrice Tine Joustra. Ze verwelkomt ons in de ruïnes van haar herinneringen en neemt ons mee op de golven van haar onverwerkt verdriet.
In deze geritualiseerde AfrOpera geeft Gorges Ocloo ruimte en stem aan diegenen die geen kans hebben gekregen om individueel afscheid te nemen van hun geliefde: ouders van vermiste kinderen, slachtoffers van oorlogen, pandemieën, terroristische aanslagen, …
In zijn kenmerkende surrealistische beeldtaal brengt Ocloo dit raadselachtige rouwproces tot leven in het Hof van Eden. Zes engelen - drie klassieke zangers en drie muzikanten, allen uit Zuid-Afrika - vormen het ensemble. Het muzikale leidmotief is Stabat Mater van Pergolesi. “I will bring Pergolesi to my Voodoo church”, aldus Ocloo. In zijn radicale bewerking van deze beroemde compositie laat hij zich inspireren door weelderige rouw- en begrafenisrituelen van over de hele wereld. Een muzikale confrontatie tussen culturen. Een universeel geluid van verdriet en feest tegelijkertijd.
Meer leesvoer van Toneelhuis
Nog meer weten?
Keer hieronder terug naar de voorstelling. Daar ontdek je nog eens alle credits, persrecensies, trailer én nog meer theatertips op een rijtje. Geniet van de voorstelling!